13. 09. 2011
Komedija, nova era za radio?
Komedija se možda vraća na radio. U proteklih šest meseci jedan broj radio stanica u američkim gradovima Kanzas Siti, Tuson i Riversajd, kao i Pandora, online radio, počela je da eksperimentiše s novim formatima „samo komedija“.
Prvi rezultati obećavaju.
U Kanzas Sitiju ovaj format je zastupljen na FM stanici Funny 102,5 koja u poslednja tri meseca ima prosečan share od 3,4. To je povećanje slušanosti i postavlja ovu stanicu u konkurenciju s drugim, bolje postavljenim radio stanicama mainstream orijentacije.
Možda je deo ovog ranog uspeha dobar tajming.
„Komedija je uspešna u teškim vremenima, uvek je tako bilo. U ovo vreme to nam je potrebno“, kaže George Gimarc, menadžer na 24/7 Comedy Radio, koji pripremaju komičan sadržaj koji se emituje na Funny 102,5.
Ali postoji tu još nešto. U ranim danima radija, komedija je bila na sve strane, obeležje radija, naročito u udarnim terminima, pomešana s dramama i različitim šou programima i vestima. Bila je uobičajena stvar kao što su komedije ili popularni "sitkomi" danas zastupljeni na televiziji.
Kada se pojavila televizija, određen broj zvezda komedije, kao što je Jack Benny, preselili su se na novi medij. Radijska komedija se nikada nije oporavila od tog "prebega" talenata.
Nova komedija se kreira u skladu s današnjim obrascima slušanosti. Umesto da se puštaju dugački skečevi, stanice emituju delove, slično tome kako Top 40 stanice emituju pesme, rotirajući segmente kako bi popularniji izvođači bili zastupljenij od onih manje poznatih.
Novi izvođači kao što su Dane Cook i Louis C.K. se rotiraju s velikim zvezdama 80-ih i 90-ih kao što su Jerry Seinfeld i Jeff Foxworthy, kao i materijalima koje su pravili Richard Pryor, George Carlin i drugi pioniri komedije.
Crni humor, iako značajan deo američke komedije, se izbegava. Gimarc kaže: „Držimo se pravila RRA. Povlačimo granicu tako da ljudi mogu da nas slušaju na poslu.“
Ali radio nije jedino mesto koje pokazuje interes za komičan program.
U maju je Pandora u svoju bazu dodala preko 10.000 komičnih klipova od preko 700 izvođača. Bio je to prvi pohod na govorni sadržaj.
Podsticaj da se doda komičan sadržaj stigao je od slušalaca, kaže Tim Westergren, generalni direktor Pandore za Media Life.
„Pažljivo pratimo šta ljudi traže kako bi pokrenuli nove stanice i videli smo da ljudi traže imena komičara“, izjavio je on.
Slično kao Music Genome Project, gde Pandora koristi muzičare da bi katalogizovali pesme kako bi slušaoci na svojim personalizovanim stanicama mogli da slušaju slične muzičke stilove, kompanija je zaposlila komičare da analiziraju nove materijale kako bi sistem mogao da poveže komičare sličnog stila da bi se stvorilo jedinstveno personalizovano komično iskustvo.
„To je potpuno isto kao s muzikom. Čak smo ga i nazvali Comedy Genome projekat“, kaže Westergren.
Za sada i Westergren i Gimarc primećuju da je među slušaocima koji su se zainteresovali za komediju za nijansu više muškaraca nego žena.
Gimarc kaže da je publika 24/7 Comedy Radio uglavnom od 25 do 54 godina, dok Westergren kaže da Pandoru više slušaju oni u 20-im i 30-im.
Bez obzira na to, obojica kažu da je komedija odlična oblast za oglašavanje.
Baš kao u drugim govornim formatima, slušaoci su uključeniji u komediju nego u muziku koja može da se stopi s pozadinom. „Ljudi pažljivije slušaju naš format“, kaže Gimarc.
On takođe ističe da su slušaoci uglavnom dobro raspoloženi zbog čega su prijemčiviji za oglase nego što bi možda bili kada im "pritisak skoči" od slušanja političkih emisija.
Na tu temu, on dodaje da stanici dobro ide i u vreme saobraćajnog špica kada su ljudi zaglavljeni u saobraćaju.
„Mi sprečavamo bes na putu“, našalio se on.